MIKRO-START
MIKRO-START – fundusz mikropożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób rozpoczynających działalność gospodarczą w województwie podlaskim
Projekt realizowany w okresie: lipiec 2001 – sierpień 2002
Projekt obejmował działania zmierzające do uruchomienia funduszu mikropożyczek dla startujących w biznesie oraz małych i średnich przedsiębiorstw:
- badanie potrzeb przyszłych beneficjentów projektu
- wymianę know-how z brytyjskim partnerem
- współpracę z samorządami lokalnymi w powiatach objętych projektem
- promocję i uruchomienie funduszu
225 tysięcy Euro (w tym 175 tysięcy dofinansowania z Komisji Europejskiej)
Co najmniej 200 instytucji, co najmniej 150 małych i średnich firm oraz osób bezrobotnych
- Efekty bezpośrednie:
- analiza sytuacji małych firm w zakresie potrzeb finansowych i dostępnych źródeł finansowania w regionie
- opracowanie i publikacja: ’Analiza zapotrzebowania małych przedsiębiorców i osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą na finansowanie zewnętrzne’
- 250 kopii publikacji dystrybuowanych
- 15 osób bezrobotnych przeszkolonych w zakresie finansów i kredytowania
- 3 osoby zatrudnione w Funduszu Mikro-Start
- 8 seminariów dla 138 osób w zakresie finansowania działalności gospodarczej
- uruchomienie funduszu mikropożyczek MIKRO-ST AR T oraz trzech filii w Grajewie, Suwałkach i Sejnach
- druk i dystrybucja 2500 ulotek informacyjnych
- 2-dniowa Ogólnopolska Konferencja Funduszy Pożyczkowych w Augustowie: 100 przedstawicieli funduszy pożyczkowych uczestniczyło w konferencji
- 280 kopii publikacji ‘Fundusze pożyczkowe w Polsce — kierunki rozwoju’ dystrybuowanych
- 19 pożyczek udzielonych do zakończenia projektu (w tym 7 pożyczek udzielnych w czasie realizacji trzech ostatnich miesięcy trwania projektu)
- Zakłada się, iż w pierwszym roku działalności funduszu po zakończeniu projektu z pożyczek skorzysta ok. 50 osób.
- 4 nowe miejsca pracy utworzone przed zakończeniem projektu
- 7 nowych miejsc pracy utworzonych do końca października 2002
- ok. 25 nowych miejsc pracy będzie utworzonych po zakończeniu projektu w ciągu pierwszego roku funkcjonowania Funduszu
- Promocja i działania public relations w regionie i w Polsce (artykuły, wywiady w regionalnej TV, ogłoszenia prasowe, mailing)
Efekty pośrednie:
- poprawa oferty doradczej i finansowej kierowanej do osób podejmujących działalność gospodarczą oraz małych firm
- wzrost zatrudnienia i nakładów inwestycyjnych w firmach korzystających z oferty funduszu
- rozwój atrakcyjnych turystycznie obszarów województwa podlaskiego
Komisja Europejska, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
European Business Services/Highland Opportunity Ltd., W.Brytania
Władze samorządowe województwa oraz miast i powiatów: Augustów, Grajewo, Suwałki, Sejny