Podsumowanie kampanii „#wkręć się w technologię!” - PFRR
Podsumowanie kampanii wkręć się w technologię 7
Informacje | 02.06.2023

Podsumowanie kampanii „#wkręć się w technologię!”

W piątek 26 maja ponad 700 uczniów podlaskich szkół stanęło oko w oko z najnowszymi technologiami – przełomowymi wynalazkami, robotami, rozszerzoną rzeczywistością, sztuczną inteligencją i e-sportem przez duże E. Uczniowie spotkali się z osobami, które te technologie tworzą, wykorzystują i upowszechniają. Wydarzenie „Gospodarka jutra” w Operze i Filharmonii Podlaskiej było finałem kampanii #wkręć się w technologię! realizowanej od marca przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego.

Kampania #wkręć się w technologię! miała na celu zachęcenie młodych ludzi do związania swojej przyszłości zawodowej z nowymi technologiami. To właśnie na osoby o kompetencjach technicznych, które rozumieją nowe technologie, potrafią z nich sprawnie korzystać i je tworzyć jest teraz ogromne zapotrzebowanie na rynku pracy. Takie osoby są też niezbędne, by tworzyć gospodarkę jutra. Kampania poruszała jednak również te trudne tematy, które są tym ciemnym elementem cyfrowego świata – uzależnienia, cyberprzemoc czy nowe formy nierówności społecznych.

„Każda technologia niesie za sobą dylemat moralny. Wszystko zależy od tego, do czego ludzie będą ją wykorzystywać. Myślę jednak, że błędem w dłuższej perspektywie będzie opieranie się nowym technologiom. Są one trampoliną do rozwoju zawodowego i osobistego” – powiedziała dr Brygida Dzidek, gość wydarzenia, założycielka startupu Haptology, który tworzy pierścienie umożliwiające odczuwanie bodźców dotykowych w świecie wirtualnym.

Podczas wydarzenia „Gospodarka jutra” na scenie wystąpił także Marcin Ratajczak, współtwórca startupu INURU. Jego firma produkuje rewolucyjne, cienkie, elastyczne wyświetlacze, które mogą być przyklejone na dowolnej powierzchni, na przykład na odzieży lub opakowaniach. Jest to jeden z najciekawszych wynalazków, które na masowy rynek wprowadzili Polacy.

Maciej Antonik z Edu4Industry, firmy, która dostarcza do techników i szkół wyższych roboty oraz stanowiska dydaktyczne i badawcze, zaprezentował na scenie możliwości robopsa. To przykład robota kroczącego, który może eksplorować te tereny, do których ludzie nie mają dostępu.

Muzyczne show w trio ze sztuczną inteligencją zrobili Dj Czarek, czyli Cezary Chwicewski, współtwórca Up To Date Festival oraz Sw@da, czyli Wikson Szczygieł, czołowy podlaski muzyk i kompozytor.

Świat e-sportu przedstawił natomiast Filip „NEO” Kubski – jeden z najlepszych profesjonalnych graczy Counter-Strike na świecie, który na e-sportowych turniejach zarobił blisko milion dolarów.

Ponad 700 uczniów miało szansę zastanowić się wspólnie z prelegentami, jak mogą wyglądać zawody przyszłości i czy nowe technologie to dziedzina, w której warto się rozwijać.

“Zaprosiliśmy tutaj młodzież, żeby rozbudzić ich wyobraźnię. Do korzystania z technologii nie musimy ich specjalnie zachęcać, ale chcieliśmy podsunąć im pomysł, że  mogą być też twórcami innowacji i przełomowych rozwiązań” – powiedział Marek Dźwigaj, Prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatora kampanii.

“Na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej spotkały się dziś przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Na przykład Filip “NEO” Kubski zaczynał swoją karierę, kiedy o e-sporcie jeszcze nikt nie mówił. Była to ciekawostka technologiczna, która przeszła transformację w prawdziwy, bardzo opłacalny zawód. Nie wiemy, jakie zawody powstaną za kilka lat, ale wiemy, że będzie to szansa dla młodych ludzi na ciekawą pracę” – dodał Kamil Pendowski, Wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

“Kampania „#wkręć się w technologię!” to ponad 1250 uczniów, którzy wzięli udział w warsztatach dotyczących cyberprzemocy, 150 uczniów, którzy uczestniczyli w warsztatach VR, 35 nauczycieli przeszkolonych w zakresie stosowania podczas lekcji nowych technologii, niemal 400 osób zgromadzonych w Kinie Forum na premierowym pokazie filmów Macieja Kaweckiego promujących polskie innowacje technologiczne, do tego 5 artykułów Petrosa Psyllosa na temat tego, jak nowe technologie wpływają na nasze codzienne życie. Dzisiejsze wydarzenie było podsumowaniem ponad dwóch miesięcy wkręcania mieszkańców naszego województwa w technologię” – powiedziała Magdalena Kochanowska z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, koordynatorka kampanii.

Organizatorem kampanii była Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję, w tym w wydarzenie „Gospodarka jutra” zaangażowani byli także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o. Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego, Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.

partnerzy wkręć się w technologię

Galeria zdjęć z wydarzenia

Zobacz pozostałe artykuły

Zapisz się do newslettera