W piątek 26 maja ponad 700 uczniów podlaskich szkół stanęło oko w oko z najnowszymi technologiami – przełomowymi wynalazkami, robotami, rozszerzoną rzeczywistością, sztuczną inteligencją i e-sportem przez duże E. Uczniowie spotkali się z osobami, które te technologie tworzą, wykorzystują i upowszechniają. Wydarzenie „Gospodarka jutra” w Operze i Filharmonii Podlaskiej było finałem kampanii #wkręć się w technologię! realizowanej od marca przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego.
Kampania #wkręć się w technologię! miała na celu zachęcenie młodych ludzi do związania swojej przyszłości zawodowej z nowymi technologiami. To właśnie na osoby o kompetencjach technicznych, które rozumieją nowe technologie, potrafią z nich sprawnie korzystać i je tworzyć jest teraz ogromne zapotrzebowanie na rynku pracy. Takie osoby są też niezbędne, by tworzyć gospodarkę jutra. Kampania poruszała jednak również te trudne tematy, które są tym ciemnym elementem cyfrowego świata – uzależnienia, cyberprzemoc czy nowe formy nierówności społecznych.
„Każda technologia niesie za sobą dylemat moralny. Wszystko zależy od tego, do czego ludzie będą ją wykorzystywać. Myślę jednak, że błędem w dłuższej perspektywie będzie opieranie się nowym technologiom. Są one trampoliną do rozwoju zawodowego i osobistego” – powiedziała dr Brygida Dzidek, gość wydarzenia, założycielka startupu Haptology, który tworzy pierścienie umożliwiające odczuwanie bodźców dotykowych w świecie wirtualnym.
Podczas wydarzenia „Gospodarka jutra” na scenie wystąpił także Marcin Ratajczak, współtwórca startupu INURU. Jego firma produkuje rewolucyjne, cienkie, elastyczne wyświetlacze, które mogą być przyklejone na dowolnej powierzchni, na przykład na odzieży lub opakowaniach. Jest to jeden z najciekawszych wynalazków, które na masowy rynek wprowadzili Polacy.
Maciej Antonik z Edu4Industry, firmy, która dostarcza do techników i szkół wyższych roboty oraz stanowiska dydaktyczne i badawcze, zaprezentował na scenie możliwości robopsa. To przykład robota kroczącego, który może eksplorować te tereny, do których ludzie nie mają dostępu.
Muzyczne show w trio ze sztuczną inteligencją zrobili Dj Czarek, czyli Cezary Chwicewski, współtwórca Up To Date Festival oraz Sw@da, czyli Wikson Szczygieł, czołowy podlaski muzyk i kompozytor.
Świat e-sportu przedstawił natomiast Filip „NEO” Kubski – jeden z najlepszych profesjonalnych graczy Counter-Strike na świecie, który na e-sportowych turniejach zarobił blisko milion dolarów.
Ponad 700 uczniów miało szansę zastanowić się wspólnie z prelegentami, jak mogą wyglądać zawody przyszłości i czy nowe technologie to dziedzina, w której warto się rozwijać.
“Zaprosiliśmy tutaj młodzież, żeby rozbudzić ich wyobraźnię. Do korzystania z technologii nie musimy ich specjalnie zachęcać, ale chcieliśmy podsunąć im pomysł, że mogą być też twórcami innowacji i przełomowych rozwiązań” – powiedział Marek Dźwigaj, Prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatora kampanii.
“Na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej spotkały się dziś przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Na przykład Filip “NEO” Kubski zaczynał swoją karierę, kiedy o e-sporcie jeszcze nikt nie mówił. Była to ciekawostka technologiczna, która przeszła transformację w prawdziwy, bardzo opłacalny zawód. Nie wiemy, jakie zawody powstaną za kilka lat, ale wiemy, że będzie to szansa dla młodych ludzi na ciekawą pracę” – dodał Kamil Pendowski, Wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.
“Kampania „#wkręć się w technologię!” to ponad 1250 uczniów, którzy wzięli udział w warsztatach dotyczących cyberprzemocy, 150 uczniów, którzy uczestniczyli w warsztatach VR, 35 nauczycieli przeszkolonych w zakresie stosowania podczas lekcji nowych technologii, niemal 400 osób zgromadzonych w Kinie Forum na premierowym pokazie filmów Macieja Kaweckiego promujących polskie innowacje technologiczne, do tego 5 artykułów Petrosa Psyllosa na temat tego, jak nowe technologie wpływają na nasze codzienne życie. Dzisiejsze wydarzenie było podsumowaniem ponad dwóch miesięcy wkręcania mieszkańców naszego województwa w technologię” – powiedziała Magdalena Kochanowska z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, koordynatorka kampanii.
Organizatorem kampanii była Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję, w tym w wydarzenie „Gospodarka jutra” zaangażowani byli także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o. Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego, Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.
Ośrodek Enterprise Europe Network działający przy Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego zaprasza do wzięcia udziału w webinarium pod nazwą: ,,AI w praktyce:…
Od początku działalności do końca 2024 r. Podlaski Fundusz Poręczeniowy Sp. z o.o. (spółka Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego) udzielił łącznie 3.455 poręczeń – jako…
Zapraszamy zainteresowanych do zakupu samochodu osobowego marki Opel Astra 1.4T benzyna będącego własnością Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego. Dane podstawowe: Wyposażenie: Ubezpieczenie OC do 5…
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.