Podlascy przedsiębiorcy mają apetyt na eksport - Klub Eksportera
Podlascy przedsiębiorcy mają apetyt na eksport
Informacje | 14.03.2024

Podlascy przedsiębiorcy mają apetyt na eksport

Ponad 70 firm 13 marca 2024 r. wzięło udział w pierwszym spotkaniu Klubu Eksportera. Będzie on działał w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera.

Eksport to szansa na rozwój dla firm, ale też dla całego województwa. Im więcej eksportujemy, tym więcej miejsc pracy pojawia się w regionie. Firmy interesują się tematem eksportu. Pokazała to frekwencja na pierwszym spotkaniu Klubu Eksportera. Uczestniczyło w nim 100 osób z ponad 70 firm.

Jakiego wsparcia eksportu oczekują przedsiębiorcy?

Pieniądze, wiedza i kontakty – te trzy składniki to przepis na skuteczną pomoc w eksporcie. Podczas spotkania Klubu Eksportera przedsiębiorcy wymieniali się nie tylko historiami sukcesów, ale też eksportowych wpadek. Dowiedzieli się, jakie działania są przewidziane w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera. Firmy już niedługo skorzystają z usług doradczych, seminariów i wyjazdów na targi międzynarodowe. Wszystko z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich.

Przedsiębiorcy to grupa społeczna, która w wielu wypadkach musi sobie radzić sama, także w eksporcie, a pomoc jest potrzebna. Chodzi na przykład o misje gospodarcze czy organizowanie spotkań z przedsiębiorcami z innych krajów. Eksport to dźwignia do rozwoju. Nie wszystko, co produkujemy w województwie, możemy umieścić na rynku wewnętrznym. Ten projekt ma za zadanie pomóc przedsiębiorcom wejść na nowe rynki, może nawet dalekie rynki – mówi Witold Karczewski, prezes firmy Contractus Sp. z o.o., doświadczony eksporter.

Pierwszy projekt proeksportowy na taką skalę

Projekt Podlaskie Centrum Eksportera ma znaczenie strategiczne dla województwa. Realizują go w partnerstwie aż cztery instytucje: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego, Izba Przemysłowo-Handlowa w Białymstoku oraz Podlaski Klub Biznesu. Celem działań jest zapewnienie firmom wsparcia od a do z, czyli od zbadania gotowości eksportowej po znalezienie kontrahentów na rynkach zagranicznych. Działania mają doprowadzić do wzrostu aktywności eksportowej i konkurencyjności podlaskich firm na rynkach zagranicznych.

Nasze firmy są otwarte na eksport, potrzebują jednak kompleksowego wsparcia w tym zakresie. Odpowiedzią jest Podlaskie Centrum Eksportera. Tu przedsiębiorcy dostaną niezbędną wiedzę, skorzystają z usług doradczych, wezmą udział w misjach zagranicznych i dostaną granty na udział w targach międzynarodowych. To oferta nie tylko dla doświadczonych eksporterów, ale też dla firm, które chcą dopiero postawić pierwsze kroki na rynkach zagranicznych – mówi Paweł Jamróz, prezes zarządu Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, jednego z partnerów w projekcie Podlaskie Centrum Eksportera

Pierwsze spotkanie Klubu Eksportera

Początkowo zakładaliśmy udział 50 przedsiębiorców, Ostateczna frekwencja to ponad 100 przedstawicielek i przedstawicieli firm. Zainteresowanie eksportem jest więc bardzo duże. Firmy czekają na instrumenty, które pomogą im eksportować. Chcą na przykład uczestniczyć w targach międzynarodowych, ale koszt niejednokrotnie przekracza ich możliwości. Cenne okazuje się również wsparcie prawne, nie tylko na etapie zawierania umów, ale również wtedy, gdy kontrahent okazuje się nierzetelny. Chcą też się spotykać i wymieniać wiedzą. Planujemy kolejne spotkania, w bardziej kameralnych grupach, by pomóc w integracji firm, które myślą o rozpoczęciu lub zwiększeniu eksportu.

Kto może należeć do Klubu Eksportera?

Do Klubu Eksportera mogą należeć firmy z województwa podlaskiego. Nie muszą eksportować. To propozycja także dla firm, które chcą dopiero zacząć eksport. Klub będzie działał w formie cyklu spotkań. Uczestnictwo w spotkaniach jest darmowe. Przewidziane są trzy spotkania w roku. Na każde z nich prowadzone będą zapisy. Bieżące informacje znajdują się na stronie www.centrumeksportera.pl.

logotypy FEdP RP UE UMWP

Galeria

Zobacz pozostałe artykuły

Zapisz się do newslettera