Wydarzenie "Gospodarka jutra" - "Wkręć się w technologie" - PFRR
Wydarzenie Gospodarka jutra zakończyło kampanię edukacyjno-społeczną Wkręć się w technologię
Media o nas | 28.05.2023

Wydarzenie „Gospodarka jutra” zakończyło kampanię edukacyjno-społeczną „Wkręć się w technologie”

Był robopies, wyjątkowa biżuteria i światowej sławy gracz. W ramach wydarzenia „Gospodarka jutra” nowe technologie opanowały Operę i Filharmonię Podlaską.

Dobiegła końca stworzona przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego kampania edukacyjno-społeczna #Wkręć się w technologię!.

Przez dwa miesiące w szkołach w całym regionie organizowane były warsztaty, pokazy i wydarzenia promujące korzystanie z najnowszych technologii. Skorzystało z nich około 2500 uczniów z Białegostoku, Suwałk, Łomży, Bielska Podlaskiego, Hajnówki, Moniek i Augustowa.

– Chcieliśmy osiągnąć dwa cele – zarówno zaciekawić i zainspirować młodych ludzi, jak i pokazać tę ciemną stronę technologii. Jak każde inne narzędzie może być ona wykorzystywana do dobrych rzeczy – tworzenia niezwykłych innowacji i zwiększania efektywności w biznesie czy nauce, ale też nieść za sobą problemy, takie jak cyberprzemoc czy hejt – opowiada Marek Dźwigaj, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

Stąd warsztaty „Ogarnij hejt” poprowadzone przez ekspertów z Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. W ramach kampanii białostoccy uczniowie spotkali się też w kinie Forum na pokazie filmów Macieja Kaweckiego.

Zwieńczeniem kampanii było zorganizowane w Operze i Filharmonii Podlaskiej wydarzenie „Gospodarka jutra”.

– Tą „gospodarką jutra” są zarówno technologie, jak i ta młodzież zgromadzona na widowni. Poprzez rozmowy z wyjątkowymi ludźmi i prezentacje ich technologicznej twórczości, chcieliśmy pobudzić wyobraźnie naszej młodzieży – mówi Marek Dźwigaj.

Na scenie zaprezentowały się roboty, można było usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne i posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości. Brygida Dzidek, założycielka startupu Haptology, przedstawiła pierścienie umożliwiające odczuwanie bodźców dotykowych w świecie wirtualnym, Marcin Ratajczak z INURU, zaprezentował technologię drukowania światła, a Swada i dj Czarek sprawdzili możliwości AI w muzyce. Z kolei Maciej Antonik z Edu4Industry wszedł na scenę ze swoich robopsem.

– Myślę, że nasze domowe pupile są bezpieczne. Robposy na pewno nie będą dla nich zagrożeniem – śmieje się Maciej Antonik. – Mogą się one jednak bardzo przydać ludziom. Na całym świecie już trwają prace eksperymentalne i wstępne wdrożenia tego typu technologii. Więksi bracia naszego pieska są wykorzystywani do monitorowania infrastruktury przemysłowej czy poszukiwania zaginionych ludzi na trudnym terenie.

Na koniec, ku wielkiej radości widowni, na scenie pojawił się Filip NEO Kubski. To jeden z najwybitniejszych graczy na świecie w grach serii Counter-Strike opowiadał o karierze e-sportowca.

Gdy zaczynałem, to wszystko dopiero raczkowało. Nie było żadnych rozgrywek i tak profesjonalnego poziomu, jak teraz – opowiada Filip. – Kiedyś, gdy w mediach pojawiała się wzmianka o graczach czy grach, była ona zazwyczaj pod kątem uzależnienia. Jakiś mądry psycholog opowiadał o tym, że gry to zło i wywołują agresję. Teraz to się zmieniło. Gry są mainstreamem. To wszystko przeszło bardzo długą drogę i jesteśmy już w zupełnie innym miejscu.

W wydarzeniu „Gospodarka jutra” wzięło udział około 700 uczniów podlaskich szkół ponadpodstawowych.

Organizatorem kampanii była Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję i wydarzenie zaangażowani są także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o.

Jako Enea Ciepło z chęcią zaangażowaliśmy się w tę kampanię. Jesteśmy liderem branży ciepłowniczej w regionie i sami w naszej spółce na co dzień korzystamy z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Dzięki temu rośnie efektywność energetyczna dostaw ciepła, spadają straty ciepła na przesyle oraz zużycie energii elektrycznej przez infrastrukturę ciepłowniczą – mówi Tomasz Matan, wiceprezes zarządu Enea Ciepło. – Jesteśmy przekonani, że takie akcje społeczne przyciągną do nowych technologii jeszcze więcej młodych osób z województwa podlaskiego, które za kilka, kilkanaście lat same będą je rozwijali i ulepszali.

– Młodzież jest przyszłością. Pomagając jej dajemy więc dobre świadectwo dla innych, że trzeba o tę naszą przyszłość dbać. I nikt nie zrobi tego tak dobrze, jak my sami. Nasze kierownictwo bardzo zwraca na to uwagę – Sławomir Dobrzański, dyrektor Ośrodka Badawczo-Rozwojowego firmy Samasz.

Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego oraz Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego

– Technologie są niezwykle ważne. To one determinują to, w którym miejscu będziemy pod względem rozwoju gospodarczego. Musimy więc przygotowywać młodzież do tego, aby potrafiła dobrze z nich korzystać. Powinniśmy wspierać tych młodych ludzi mentalnie, by byli w stanie konkurować w tym obszarze z rówieśnikami na całym świecie. By uwierzyli, że mogą być liderami w tym technologicznym wyścigu – przyznaje Mariusz Dąbrowski, dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.


Źródło: https://poranny.pl/wydarzenie-gospodarka-jutra-zakonczylo-kampanie-edukacyjnospoleczna-wkrec-sie-w-technologie/ar/c12-17580543

Zobacz pozostałe artykuły

Zapisz się do newslettera