Wkręć się w technologię: uczniowie zobaczyli filmy Macieja Kaweckiego
Wkręć się w technologię. W ramach kampanii białostoccy uczniowie zobaczyli filmy Macieja Kaweckiego 2
Media o nas | 13.04.2023

Wkręć się w technologię. W ramach kampanii białostoccy uczniowie zobaczyli filmy Macieja Kaweckiego

Są warsztaty i spotkania, promujące nowe technologie i zwracające uwagę na internetowy hejt. W środę, w ramach kampanii „#Wkręć się w technologię!„, w Białymstoku obył się wyjątkowy pokaz filmowy.

Od 24 marca w województwie podlaskim trwa kampania „Wkręć się w technologię”. W ramach inicjatywy stworzonej przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego, do końca maja w 10 szkołach w regionie organizowane będą warsztaty, pokazy i wydarzenia promujące korzystanie z najnowszych technologii. Skorzysta z nich nawet 2500 uczniów z Białegostoku, Suwałk, Łomży, Bielska Podlaskiego, Hajnówki, Moniek i Augustowa.

– To kampania edukacyjno-społeczna, skierowana przede wszystkim do młodych ludzi – uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa podlaskiego, ale również do ogółu społeczeństwa – mówi Marek Dźwigaj, Prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatora kampanii. – Chcemy pokazywać tę dobrą stronę technologii – jak można wykorzystywać różnego rodzaju narzędzia cyfrowe do tego, by tworzyć rzeczy niezwykłe i zwiększyć efektywność w biznesie, nauce czy urzędzie.

W ramach kampanii w środę (12 kwietnia) w kinie Forum pojawiło się około 400 uczniów z białostockich szkół średnich. Okazją do spotkania na widowni, był pokaz filmów poświęconych technologii autorstwa Macieja Kaweckiego, prezesa Instytutu Przyszłości im. Stanisława Lema.

Pierwszy z nich, „Mury Berlina”, to dokument opowiadający historię dwóch Polaków imigrantów, którzy wdrażają technologie druku światła – ekranów emitorowych, cienkich jak kartka papieru. W Białymstoku film został pokazany publiczności premierowo po raz pierwszy.

– To historia o przyjaźni, która jest w stanie te mury niszczyć. Mur, wokół którego toczy się cała historia, jest dla mnie metaforą – pokazaniem tych granic i barier. A było ich bardzo dużo. Były nimi, pieniądze, defraudacja środków UE w kluczowych ośrodkach akademickich w Niemczech, były dramaty rodzinne, związane z koniecznością spędzania z koniecznością spędzania ogromnej ilości czasu gdzieś w firmie, by wdrożyć technologię. Ale finalnie im się udaje – opowiada Kawecki.

Jak przyznaje, na razie nie planuje udostępnić swojego filmu w internecie. Zależy mu bowiem na tym, by podczas tradycyjnych seansów, stwarzał on okazję do debaty.

– Interesują mnie reakcje ludzi i ich odbiór tej treści – przyznaje Kawecki. – Internet przestaje być miejscem obiektywnego debatowania, gdzie możemy wysłuchać się nawzajem. Ten film jest adresowany do młodych ludzi i dlatego zgodziłem się na to, by po raz pierwszy został pokazany właśnie. Tę widownię takie treści są stanie jakkolwiek zmienić czy wpłynąć na jej sposób myślenia.

Drugi film powstał w Stanach Zjednoczonych. To rozmowa z trójką młodych Polaków, studentów Yale University i University of Pennsylvania, którzy współtworzą listę firm, które nie zbojkotowały Rosji, mimo jej agresji na Ukrainę.

– Ta lista miała ogromny wpływ na gospodarkę i kondycję ekonomiczną Rosji – podkreśla.

Jak przyznaje Kawecki, w przypadku obu obrazów, zależało mu na pokazaniu widzom technologii w sceptyczny sposób.

– Dzisiaj młodzi ludzie, którzy rodzą się z technologiami i mają je w ręku na co dzień, nie są w stanie w ogóle ich oceniać. Przyjmują to jako coś, co jest po prostu im dane. Nie traktują tego jako narzędzie, które potrafi budować i niszczyć, tylko jako narzędzie – zaznacza twórca.

Ze spotkania, zarówno uczniowie jak i nauczyciele, wychodzili z pozytywnymi wrażeniami.

Jak podkreślają nauczyciele, o technologiach trzeba mówić, bo nigdzie, także w szkole, nie da się dziś od nich uciec.

– Staramy się iść w miarę możliwości finansowych z technologią za pan brat. Od jakiegoś czasu, kiedy dopadła nas pandemia covid, szkoła diametralnie się zmieniła. Obecnie jesteśmy na takim etapie, że uczeń w naszej szkole, który jest na lekcji, korzysta z dobrodziejstw technologii i wszystko jest podawane raczej multimedialnie – mówi Paweł Andryszak, nauczyciel fizyki i kreatywności w I Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku.

Okazuje się, że w jego lekcjach uczestniczą także uczniowie, którzy w szkole pojawić się nie mogą.

– Wszystkie moje lekcje są transmitowane i każdy uczeń, który jest chory i nie może przyjść do szkoły, na tej lekcji jest – opowiada nauczyciel. – Nie trzeba już bezsensownie przepisywać zeszytów.

Podlascy uczniowie, w ramach kampanii „Wkręć się w technologię”, mają również szasnę wyruszyć na VR-ową ekspedycję na Antarktydę, dowiedzieć się, czym jest metaverse i jakie są różnice pomiędzy wirtualną a rozszerzoną rzeczywistością.

Organizowane są także warsztaty „Nauczyciel Przyszłości”, podczas których nauczyciele poznają technologie VR, druk 3D i cyfrowe narzędzia, które mogą wykorzystać w procesie nauczania.

W ramach kampanii młodzież bierze również udział w warsztatach „Ogarnij hejt”, mające na celu ograniczenie hejtu i cyberprzemocy w internecie.

– Pokazujemy również tę niepopularną, ciemną stronę nowoczesnych technologii – przyznaje Marek Dźwigaj. – Chcemy pracować z uczniami, by w jak największym stopniu przeciwdziałać tego typu zjawiskom.

Warsztaty prowadzą eksperci z Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.

– Stanisław Lem powiedział „Każda nowa technologia ma awers korzyści i zarazem rewers nowych bied.” I tymi nowymi biedami technologicznymi zajmuje się nasza fundacja. Tą główną biedą, jaką zdiagnozowaliśmy, jest właśnie cyberprzemoc – mówi Jakub Płodzich, dyrektor Fundacji.

Jak przyznają nauczyciele, tego typu inicjatywy są obecnie bardzo potrzebne.

– Trzeba uczulać uczniów na zagrożenia, związane z pojawianiem się m.in. wielkich ilości fake newsów. Nasza szkoła dwukrotnie organizowała warsztaty na ten temat. Trzeba o tym ciągle mówić, bo młodzież korzysta z tych technologii nie zawsze w przemyślany sposób. A te obszary niosą dużo zagrożeń – mówi Piotr Mieczkowski, wicedyrektor Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku.

Całą kampanię zakończy wydarzenie „Gospodarka jutra”, które odbędzie się 26 maja 2023 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na scenie zaprezentują się roboty, będzie można usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne, posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.

Więcej o kampanii na wkrecsiewtechnologie.pl.


Źródło: https://poranny.pl/wkrec-sie-w-technologie-w-ramach-kampanii-bialostoccy-uczniowie-zobaczyli-filmy-macieja-kaweckiego/ar/c5-17451207

Zobacz pozostałe artykuły