Uczniowie z Białegostoku jako pierwsi obejrzeli filmy dr Kaweckiego
Uczniowie z Białegostoku jako pierwsi w Polsce obejrzeli te filmy
Media o nas | 15.04.2023

Uczniowie z Białegostoku jako pierwsi w Polsce obejrzeli te filmy

12 kwietnia w Kinie Forum uczniowie białostockich szkół ponadpodstawowych jako pierwsi w Polsce obejrzeli pokaz filmów Macieja Kaweckiego, popularyzatora nowych technologii, innowacji i polskich wynalazców. Było to kolejne wydarzenie w ramach kampanii „#wkręć się w technologię!” realizowanej przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego. Jej celem jest zachęcenie młodych ludzi do związania swojej przyszłości zawodowej z nowymi technologiami.

Pierwszy film, „Mury Berlina”, to historia startupu, który opracował przełomową technologię druku światłem. Droga do sukcesu nie była jednak łatwa i wymagała ogromnego zaangażowania, poświęcenia i walki z przeciwnościami. Drugi film, „Czarna lista Yale” to wywiad z polskimi studentami Uniwersytetu Yale, którzy współtworzą tzw. „listę wstydu”. Znajdują się na niej firmy, które nie wycofały się z Rosji po inwazji na Ukrainę. Studenci wykorzystują technologię do weryfikacji, które firmy faktycznie bojkotują Rosję, a które jedynie deklarują takie działania.

Po obejrzeniu filmów uczniowie mieli okazję porozmawiać z Maciejem Kaweckim o tym, z czym wiąże się szybki postęp technologiczny. Z jednej strony, daje ogromne szanse na ciekawą i dochodową pracę, ale z drugiej – wymaga wytrwałości i wiele samozaparcia w realizacji nowych, nietypowych pomysłów.

Filmy były ciekawe, bo pokazywały historie i doświadczenia prawdziwych osób, a także ich zmagania, bo jednak dążenie do czegoś przełomowego jest trudne, są przeszkody, które trzeba pokonać – mówi Hanna Frączek, uczennica Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku.

To pierwszy taki pokaz w Polsce. Filmy nie są dostępne publicznie, będą wyświetlane podczas bezpośrednich spotkań z uczniami.

Celowo nie udostępniłem publicznie tych filmów. Chcę, żeby pokazywane były zawsze podczas jakiegoś wydarzenia, żeby każdy pokaz był okazją do spotkania i rozmowy z młodymi ludźmi. Rozmowy nie tylko o tym, co dobrego przynosi technologia, ale też o jej czarnych stronach – wyjaśnia Maciej Kawecki, autor filmów.

Maciej Kawecki promuje polskie innowacje technologiczne oraz osoby, które je tworzą. Na swoim blogu, kanale, podcaście i w social mediach mówi i pisze o nowych technologiach. Ma niemal 100 000 obserwatorów, dla których jest źródłem wiedzy o tym, jakie osiągnięcia mają Polacy na polu technologii.

Innowacje technologiczne to obecnie gorący temat. Tworzone są w szybkim tempie, stają się dostępne dla każdego i nie jest możliwe przewidzenie, jakie będą miały możliwości za kilka lat. Pewne jest, że w nowej rzeczywistości lepiej odnajdą się osoby elastyczne i umiejące dostosować się do zmian, rozumiejące nowe technologie i potrafiące z nich w sprawny i świadomy, ale także etyczny sposób korzystać – podkreśla Magdalena Kochanowska z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, koordynator kampanii „#wkręć się w technologię!”.

W ramach kampanii prowadzone są warsztaty dla uczniów na temat technologii VR i cyberprzemocy oraz warsztaty dla nauczycieli promujące wykorzystywanie nowych technologii w pracy z uczniami. W warsztatach biorą udział szkoły z Białegostoku, Suwałk, Łomży, Bielska Podlaskiego, Hajnówki, Moniek i Augustowa. Finałem kampanii będzie wydarzenie „Gospodarka jutra” – 26 maja na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej ponad 700 uczniów będzie miało okazję usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie startupy technologiczne i posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.


Źródło: https://ddb24.pl/artykul/uczniowie-z-bialegostoku/1424979

Zobacz pozostałe artykuły

Polskie stoisko na WETEX 2024 w Dubaju
Wydarzenia | 05.09.2024

Polskie stoisko na WETEX 2024 w Dubaju

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości organizuje stoisko narodowe podczas największych w regionie Bliskiego Wschodu targów prezentujących technologie w obszarze zrównoważonego rozwoju i czystej…

Zapisz się do newslettera