Trzeba zwiększyć eksport podlaskich firm. To wpłynie na rozwój ich i całego regionu

B2B online – w ten sposób obecnie kojarzeni są ze sobą przedsiębiorcy, poszukujący kontrahentów i partnerów biznesowych. A to za sprawą pandemii koronawirusa, która wstrzymała organizacje targów i wystaw w Polsce i na świecie. Firmy zmuszone są nawiązywać kontakty przez internet i przez to całkowicie musiały przebudować organizację pracy w zakresie komunikacji. Jak to wygląda w praktyce, zapytaliśmy w Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

Eksperci wskazują, że od zawsze targom biznesowym towarzyszyły spotkania kooperacyjne B2B, czyli tzw. szybkie randki dla biznesu. Jedyne co się zmieniło, to że zamiast spotkań przy stoliku, przedsiębiorcy przenieśli się do wirtualnych pokoi.

Uczestnicy spotkań zamieszczają na specjalnej platformie internetowej krótkie opisy swojej działalności, kim są i co mogą zaoferować potencjalnym klientom. Każdy uczestnik w formularzu rejestracyjnym online określa profil swojej działalności oraz rodzaj współpracy, który chciałby nawiązać, widoczny dla pozostałych zarejestrowanych – tłumaczą przedstawiciele PFRR.

Dane zarejestrowanych firm są na bieżąco umieszczane w katalogu internetowym na stronie giełdy. Przedsiębiorcy sami decydują, kogo zaprosić na spotkanie B2B, czyje zaproszenie przyjąć, a z którego zaproszenia zrezygnować. Uczestnik, po otrzymaniu harmonogramu, wie z kim, o której godzinie i w którym wirtualnym pokoju odbędą się spotkanie, może się więc do nich przygotować. Rozmowy trwają maksymalnie pół godziny. Jest to wystarczający czas, by zaprezentować swoją propozycję, wysłuchać propozycji rozmówcy i sprawdzić, czy ta „szybka randka” daje nadzieję na dłuższy związek. Takie rozwiązanie pozwala zdecydowanie efektywniej zaplanować swój czas podczas targów i umożliwia umówienie wielu spotkań z zagranicznymi przedsiębiorcami.

Spotkania B2B są dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą w jednym miejscu i w krótkim czasie mieć dostęp do wielu partnerów z zagranicy i móc wybrać tylko tych, z którymi widzą możliwość rzeczywistej współpracy. To nie tylko oszczędność czasu, ale również i pieniędzy, gdyż udział w spotkaniach B2B jest bezpłatny.

Wspieramy przedsiębiorców w rozwijaniu ich biznesów. Jedną z dróg takiego wsparcia jest pomoc w  szeroko rozumianym wejściu na rynki zagraniczne. Jak pokazują najnowsze dane GUS, eksport polskich firm mimo pandemii wzrasta – mówi Kamil Pendowski z PFRR (na zdjęciu).

I podaje, że w samym lipcu 2020 eksport wzrósł o 3,75 proc. w porównaniu do lipca 2019 r.

W praktyce oznacza to, że polskie firmy więcej sprzedają niż kupują. Niestety udział podlaskich firm w eksporcie całego kraju to 1 proc. Nam zależy, żeby znacząco zwiększyć tę wartość, co przełoży się w krótkim okresie na rozwój samych firm, zwiększenie ich konkurencyjności a w długiej perspektywie na rozwój całego regionu – dodaje Pendowski. – Przed firmami jest bardzo wiele dróg, aby zacząć prowadzić część swojej działalności na zagranicznych rynkach, spotkania B2B to jedna z nich. Dla naszych klientów proponujemy szeroki wachlarz możliwości, który zawsze poprzedzony jest rozmową z doradcą i rzetelną analizą zebranych danych, tak aby działania były dopasowane do ich potrzeb.