Usługa doradcza to wsparcie jakie otrzymuje przedsiębiorca szukając odpowiedzi na pytanie: jak efektywnie (z sukcesem) wystawić się na targach lub uczestniczyć w misji gospodarczej. Sukces oznacza wybór odpowiedniej imprezy, ale również brak kosztów wynikających z niewłaściwego planowania, doboru narzędzi i braku wiedzy od logistycznej po aspekty kulturowe. Efektem usługi jest zwiększenie szansy na pozyskanie kontrahentów zagranicznych.
Elementy składowe usługi
Usługi w ramach doradztwa obejmują analizę potrzeb przedsiębiorcy podczas spotkania z ekspertem. W zależności od diagnozy usługa doradcza może obejmować następujące elementy składowe ze wskazaniem na doradztwo dotyczące konkretnej, ustalonej w trakcie diagnozy imprezy targowej:
- Doradztwo w zakresie informacji o targach, wystawach i misjach handlowych według potrzeb przedsiębiorcy i stworzenie planu imprez wystawienniczych, które mają największy potencjał dla przedsiębiorcy korzystającego z usługi doradczej.
- Wytypowanie najkorzystniejszych imprez targowych ze względu ofertę eksportową przedsiębiorcy.
- Metody wyszukiwania i wyszukanie potencjalnych partnerów do rozmów na imprezie targowej, wystawienniczej czy misji, spełniających oczekiwania przedsiębiorcy, doradztwo w zakresie organizowania i rezerwacji spotkań biznesowych.
- Metody tworzenia kosztorysu uczestnictwa w zagranicznych targach, wystawach, misjach handlowych.
- Przygotowanie zasad obsługi klienta na stoisku targowym oraz sposobów dokumentacji wizyt na stoisku firmy podczas imprezy targowej. Dodatkowo opis form podtrzymywania kontaktów po zakończeniu targów.
- Doradztwo w zakresie strategii promocyjnej polegającej na wyborze najkorzystniejszych technik promocji, właściwych materiałów promocyjnych oraz ewentualnej reklamy wizualnej i medialnej właściwej dla danych targów, zgodnych ze specyfiką kraju.
- Analiza dostępnych źródeł finansowania uczestnictwa w zagranicznych targach, wystawach, misjach handlowych.
- Doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów związanych z uczestnictwem w zagranicznych targach, wystawach, misjach handlowych, takich jak: rezerwacja i wynajem powierzchni wystawienniczej, zlecenie wykonania projektu i zabudowy stoiska, zlecenie wpisu do katalogu targowego oraz reklamy w mediach targowych, wynajem sal, organizacja konferencji i seminariów, wynajem wykwalifikowanego personelu na czas trwania targów (tłumacze, hostessy), rezerwacja hoteli, biletów lotniczych i transferów lokalnych, catering, transport i spedycja eksponatów, odprawy celne i ubezpieczenia.
- Analiza i podsumowanie imprezy pod kątem osiągniętych efektów i zakładanych rezultatów.Udział w targach, misjach gospodarczych i wystawach wymaga odpowiedniego przygotowania, bowiem może przysporzyć sporo problemów związanych z brakiem wiedzy dotyczącym rezerwacji powierzchni targowej, transportu, przepisów celnych i wizowych, języka, socjo-kulturowych aspektów prowadzenia interesów w danych krajach, klimatu, zakwaterowania, itp. Doradztwo w zakresie przygotowania do uczestnictwa w zagranicznych targach, wystawach, misjach handlowychto kompleksowa pomoc w przygotowaniu podlaskich przedsiębiorców do udziału w imprezach zagranicznych, które w efekcie daje korzyść w postaci intratnych umów międzynarodowych.
Przewidywany czas realizacji usługi
1 – 3 miesiące w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, wstępnej analizy potrzeb i potencjalnych rynków docelowych oraz zakresu usługi.
Potencjalne korzyści przedsiębiorstwa
W szczególności wzrost sprzedaży przedsiębiorcy, wzrost zysku / redukcja kosztów, rozszerzenie rynków zbytu.
Identyfikacja potrzeb przedsiębiorący
Potrzeby przedsiębiorstw identyfikowane były dotychczas podczas indywidualnych spotkań, w wyniku których usługa była dotychczas oferowana i realizowana przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego również w ramach działalności komercyjnej. Specjalistyczna wiedza ekspercka wynika przede wszystkim z dużego doświadczenia zespołu PFRR w praktycznym wymiarze organizacji imprez targowych i wystawienniczych na rzecz przedsiębiorców oraz umiejętnego analizowania ich potrzeb. Dzięki temu realizowane doradztwo i wsparcie w zakresie udziału w imprezach targowych i wystawienniczych przyniosło firmom korzystającym z usług wymierne korzyści w postaci podpisania umów z kontrahentami. Zaangażowanie przedsiębiorcy jest niezbędne przede wszystkim w procesie identyfikacji potrzeb. Ponadto po stronie przedsiębiorcy leży określenie zasobów możliwych do wykorzystania.
Założenia cenowe
18 000 – 36 000 PLN. Przedstawiony powyżej przedział cenowy ma charakter szacunkowy. Cena danej usługi będzie negocjowana indywidualnie z przedsiębiorcą po dokonaniu wstępnej analizy jego potrzeb w kontekście planowanego przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę w szczególności stawkę za roboczodzień pracy eksperta i liczbę roboczodni pracy zespołu ekspertów.
Odbiorcy
MŚP zainteresowane profesjonalną i kompleksowa usługą wejścia na rynki zewnętrzne.
Osoba kontaktowa w sprawie usługi
Kamil Pendowski
tel: 662 493 513
e-mail: pendowski@pfrr.pl
Usługa świadczona przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego – kwalifikowanego dostawcę usług w ramach RPO WP, Poddziałanie 1.4.1 Usługi doradcze o specjalistycznym charakterze na rzecz podlaskich MŚP.