Przedsiębiorcy z utęsknieniem wyczekują powrotu do normalności

To już kolejny rok, kiedy odwołane są międzynarodowe targi w tradycyjnej formie. Poszukujący kontrahentów podlascy przedsiębiorcy zmuszeni są więc do nawiązywania kontaktów w przestrzeni wirtualnej. O tym, jak zmieniło się funkcjonowanie biznesu w tym zakresie w dobie pandemii koronawirusa, mówi Karolina Oblacewicz z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, w rozmowie z Piotrem Walczakiem.

Piotr Walczak, Dzień Dobry Białystok: Hannover Messe, największe na świecie i najbardziej prestiżowe targi przemysłowe, w których od lat udział biorą podlascy przedsiębiorcy, w tym roku odbędą się w formie wirtualnej. Przez koronawirusa. Myśli pani, że format czysto cyfrowy to nadal jedynie działanie awaryjne, czy też może, nawet po ustaniu pandemii, zrewolucjonizować rynek światowych wystaw?

Karolina Oblacewicz: Na dziś jest to wyjście awaryjne, natomiast bardziej nazwałabym to dobrą alternatywą do zwykłych spotkań B2B, które przed pandemią odbywały się w „cztery oczy”. Skoro nie można wyjechać na targi i spotkać się z potencjalnymi nowymi klientami na żywo, to warto jest wziąć udział w wydarzeniu organizowanym w formie online.

Mam nadzieję, że po ustaniu pandemii rynek światowych wystaw wróci do normalnego formatu i Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego znowu będzie mogła organizować spotkania B2B, które odbywać się będą podczas targów stacjonarnych.

Wydaje mi się, że wydarzenia online nie zrewolucjonizują rynku wystaw. Organizatorzy SIAL PARIS, wiodących światowych targów żywności, już zapowiadają edycję stacjonarną na 2022 rok. Jest to bardzo dobry przykład targów, który pokazuje, że spotkania online mogą okazać się nie wystarczające, bo przecież na targach takich, oprócz zwiedzania, poznawania nowych osób z branży, można również spróbować nowych produktów spożywczych.

PFRR w czasach „przedcovidowych” organizowała wyjazdy do Hanoweru dla rodzimych firm. Jak oceniacie wartość dodaną ich uczestnictwa? Co te misje im dały?

– Od wielu już lat Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego organizuje misje handlowe na Hannover Messe. Co roku w misji takiej uczestniczy kilkanaście firm z województwa podlaskiego. Firmy te odbywają kilkadziesiąt spotkań, które owocują nawiązaniem współpracy z partnerami z zagranicy. Jako ciekawostkę dodam, że jakiś czas temu rozmawiałam ze swoim klientem z branży metalowej, który wziął udział w takiej misji i nawiązał współpracę z… firmą z Podlasia, poznaną podczas tego wyjazdu. Dodam, że ta współpraca trwa do dziś. Tak że jak widać – podróże rozwijają!

Tym razem będziecie organizować spotkania B2B w formule online. Nasi przedsiębiorcy już się do nich przekonali, czy idzie to opornie i wszyscy czekają, że lada chwila wrócą do normalności sprzed 2020?

– To już druga edycja spotkań B2B w formule online. W poprzednim roku Technology & Buiness Cooperation Days również odbywały się online ze względu oczywiście na pandemię. W wydarzeniu wzięło udział 16 firm z województwa podlaskiego. W tym roku liczymy na podobną frekwencję.

Tak jak mówiłam wcześniej, spotkania B2B online są dobrą alternatywą i przedsiębiorcy nie tylko z Podlasia chętnie biorą w nich udział. Na dzień dzisiejszy na wydarzenie zarejestrowało się 270 firm z całego świata, najwięcej z Niemiec Włoch i Turcji.

Natomiast nie ukrywam, po rozmowach ze swoimi klientami z różnych branż, biorącymi udział w podobnych spotkaniach w formule internetowej, że wszyscy oni liczą na powrót do normalności i możliwości wyjazdu na targi.

Proszę wyjaśnić, jak mają wyglądać proponowane przez PFRR spotkania B2B w związku z Hannover Messe i do kogo są kierowane.

– Zacznę od tego, że udział w spotkaniach B2B jest bezpłatny. Spotkania te przeznaczone są dla firm działających w szeroko pojętej branży przemysłowej. Obszary, na których skupiać się będą tegoroczne B2B to rozwiązania Industry 4.0 i Smart Factory, technologie produkcyjne wydajne pod względem zasobów i energii, zrównoważona energia i mobilność, narzędzia pomiarowe.

Aby wziąć udział w spotkaniach, należy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie wydarzenia https://technology-business-cooperation-days-2021.b2match.io/. Rejestracja trwa do 4 kwietnia.

Dane firm umieszczane są w katalogu na stronie internetowej wydarzenia. Dodam, że jest to bezpłatna reklama dla firm, które się zarejestrują.

Z katalogu online uczestnicy dokonują wyboru firm, z którymi chcieliby porozmawiać. W wybranych terminach odbędą się serie uprzednio zaaranżowanych, indywidualnych spotkań online. Terminy spotkań to 12 – 15 kwietnia 2021 r.

Dziękuję za rozmowę.


Źródło: https://ddb24.pl/artykul/przedsiebiorcy-z-utesknieniem/1147029.amp