Poradnik eksportera cz.1. Dlaczego eksport? Czy warto zaryzykować

„Podlaskie. Polska B? Kraina mlekiem i miodem płynąca? Zielone płuca Polski? Co tak naprawdę można powiedzieć o naszym regionie? W każdym z tych określeń jest sporo prawdy. Rzeczywiście województwo podlaskie to największe spółdzielnie mleczarskie w kraju oraz efektywne firmy budowlane, dobrze rozwinięte rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy, a także maszynowy i drzewny. PKB per capita i województwa rośnie sukcesywnie (w 2017 roku w cenach bieżących aż o 8,1%, co było najszybszym wzrostem w kraju). Idziemy więc w dobrym kierunku, jednak wciąż pozostajemy w tyle w stosunku do różnych województw, nie mówiąc o lepiej rozwiniętych krajach UE.

– Niedawno na łamach „Kuriera Porannego” Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego nakreślił obraz regionu na podstawie budzących optymizm ostatnich wskaźników GUS. Na koniec padło jednak stwierdzenie: „Ten optymistyczny obraz może nieco przesłonić fakt, że ważna przewaga konkurencyjna naszego regionu, jaką są rezerwy względnie niskich kosztów pracy, nieubłaganie się wyczerpuje.

Niestety część tych rezerw województwo podlaskie „oddaje” za darmo innym regionom Polski i Europy, w postaci emigracji zarobkowej. W naszym wspólnym interesie jest, aby proces zmian, w kierunku zwiększenia wydajności regionalnej gospodarki przyśpieszyć, póki jeszcze region dysponuje pewnymi rezerwami.” Czy eksport może być tą drogą? Przyjrzyjmy się uważniej ograniczeniom, jakie niesie za sobą działalność eksportowa.

Po pierwsze: eksport to zwiększone ryzyko. Doskonale wiedzą o tym przedsiębiorcy, którzy stracili na ryzyku kursowym. Nawet w obrębie krajów UE następują wahania waluty, nie mówiąc o mniej stabilnych rynkach. To również ryzyko związane z poniesieniem nakładów na prowadzenie działalności eksportowej.

Strategia ekspansji eksportowej przedsiębiorstwa może mieć różną formę, uzależnioną przede wszystkim od specyfiki rynku i kultury danego kraju. Niektóre rynki wymagają zmiany produktu bądź marki, aby lepiej dopasować produkt do specyficznych potrzeb konsumentów. (…)”


Źródło: https://poranny.pl/poradnik-eksportera-cz1-dlaczego-eksport-czy-warto-zaryzykowac/ar/13883354

Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego stworzyła cykl artykułów „Poradnik eksportera