Podlaski eksport 2021. Za granicę sprzedajemy więcej niż średnia polska.
Podlaski-eksport-2021.-Za-granice-sprzedajemy-wiecej-niz-wynosi-srednia-dla-polskiego-eksportu
Media o nas | 21.03.2022

Podlaski eksport 2021. Za granicę sprzedajemy więcej niż wynosi średnia dla polskiego eksportu

Przedsiębiorstwa z województwa podlaskiego, eksportują rozmaite towary i usługi. Cześć z tych branż jest bardzo mocno zakorzeniona w DNA naszego regionu. Tak jest w przypadku branży spożywczej, metalowej czy drzewnej. O tym, jak wypadł podlaski eksport w 2021 roku, rozmawiamy z Kamilem Pendowskim, dyrektorem działu współpracy międzynarodowej w Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

Zacznijmy standardowo: Jaki produkt jest numerem jeden podlaskiego eksportu?

Patrząc na szczegółową klasyfikację towarów, zwycięzcą i numerem jeden jest wędzony łosoś. W jego przypadku wartość eksportu wynosi 663,5 mln zł, zaś kolejne miejsca zajmują: papierosy (prawie 383 mln zł), kilka typów mleka (po niemal 297 i 209 mln zł) i jego przetworów oraz drewniane wyroby ciesielskie i stolarskie dla budownictwa (ok. 249 mln zł). Właśnie taki lider eksportu dowodzi, że dzięki kreatywności i przedsiębiorczości, region bez bezpośredniego dostępu do morza możne być potęgą w eksporcie łososia. Trzeba też dodać, że Polska jest największym światowym sprzedawcą tego produktu z udziałem aż 43 proc. w rynku. Na kolejnych miejscach są: Litwa i Niemcy. Eksport z Podlaskiego to 18 proc. zagranicznej sprzedaży wędzonego łososia z Polski.

Słyszałem, że najnowsze dane GUS dotyczące handlu zagranicznego w 2021 roku przyniosły dużo dobrych informacji i dla polskich, i dla podlaskich firm. Jakieś szczegóły?

Wyraźnie widać, że kolejny rok z rzędu mamy do czynienia ze wzrostem eksportu, który (w porównaniu do roku poprzedniego) sięgnął niemal 23 proc. Trzeba tu nadmienić, że w 2020 roku również odnotowaliśmy wzrost eksportu, ale jedynie o niespełna 3 proc. Wraz ze zwiększeniem zeszłorocznej sprzedaży zagranicznej wzrosły zakupy polskich firm i to w stopniu przewyższającym eksport. To zaś doprowadziło do ujemnego salda w handlu zagranicznym, które wyniosło 2,9 mln zł. Pokazuje to próbę nadrobienia przez gospodarkę zerwanych łańcuchów dostaw, jakie są wynikiem pandemii COVID-19. To bardzo dużo zmiana, bowiem rok wcześniej polska gospodarka odnotowała rekordowy dodatni bilans handlowy rzędu 47,2 mld zł.

Oczywiście, ale wchodzimy do wielkiej geopolityki, której nie można odrzucić. Proszę jednak powiedzieć, jak w tym wszystkim wypadł handel zagraniczny Polski w 2021 roku?

Był to kolejny trudny okres dla firm, które walczyły z licznymi problemami wywołanymi przez ciągle trwającą pandemię, a także ze skutkami Brexitu, który 1 stycznia 2021 roku stał się faktem. Jak pokazują najnowsze dane GUS, ta niepewna sytuacja nie wywróciła do góry nogami trendów, jakie panują w handlu zagranicznym Polski. Znacznie wzrósł wolumen obrotu między partnerami, a w przypadku importu (w długookresowym horyzoncie) jego udział powinien być niższy od eksportu, aby firmy miały „dodatkowe” zyski z handlu zagranicznego. Naszym największym rynkiem zbytu nadal są Niemcy (prawie 29 proc.) z minimalnie niższym udziałem w eksporcie niż w 2020 roku. Z różnicą rzędu 0,3 proc., ale z większą o 70 mld zł wartością eksportu.

Czyli w eksporcie w zasadzie bez niespodzianek. W imporcie było podobnie?

Na pierwszym miejscu z duża przewagą pozostają Niemcy (prawie 21 proc.), nawet mimo jednoprocentowego spadku. Na drugiej pozycji umocnili się Chińczycy, zaś na trzecim miejscu pojawiła się Rosja z największym wzrostem (o 1,6 proc. względem 2020 roku), która wyprzedziła Włochy. W przypadku Rosji wzrost importu produktów, w stosunku do 2020 roku, przekroczył 72 proc. Sytuacja ta zapewne się zmieni, jeśli weźmiemy pod uwagę wojnę Rosji z Ukrainą i będące jej skutkiem ograniczenia w handlu i embarga na różne towary.

Województwo podlaskie różni się od reszty kraju czy nie? Chodzi mi o strukturę eksportu i kraje, które w tej kategorii dominowały w 2021 roku?

Podlaskie firmy sprzedały za granicę o 4 proc. więcej, niż wynosi średnia eksportu dla Polski. W naszym województwie (co świetnie widać w tabeli) struktura dziesięciu największych odbiorców naszych towarów różni się od struktury dla kraju. Na pierwszym miejscu pozostają Niemcy, ale już na drugiej pozycji pojawia się Litwa, co jest efektem granicznego położenia naszego regionu. Podobnie ma się sytuacja z obecnością w podlaskim TOP 10 Białorusi i Ukrainy, które znalazły się odpowiednio na siódmym i ósmym miejscu. Podkreślić należy również to, że tuż za podium – na czwartej pozycji znalazła się Norwegia. W przypadku tego kraju odnotowaliśmy wzrost sprzedaży podlaskich produktów o ponad 135 proc.

Jakie zatem były eksportowe hity podlaskiej gospodarki w 2021 roku?

Najważniejszymi podlaskimi produktami eksportowymi są produkty mleczarskie (mleko, śmietana, sery, twarogi, itp.), które stanowią prawie 17 proc. wielkości eksportu naszego województwa. Towary te eksportujemy głównie do Chin oraz Algierii, Niemiec, Bułgarii, Holandii, na Ukrainę, Litwę, Łotwę i do Izraela. Na drugim miejscu znajdują się produkty branży maszynowej (maszyny do produkcji rolnej, maszyny do produkcji przemysłowej, części do maszyn itp.) odpowiadające za nieco ponad 10 proc. wielkości zagranicznej sprzedaży naszego regionu. Głównymi odbiorcami wyrobów z tej branży są: Niemcy, Białoruś, USA, Rosja, Holandia, Wielka Brytania, Ukraina i Litwa. Podium uzupełniają produkty wytworzone z drewna, czyli drewniane wyroby dla budownictwa, okna, drzwi itp. Ich udział w podlaskim eksporcie wynosi 7,4 proc., a najczęściej trafiają one do: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Danii, Francji, Belgii, USA, Szwecji, Austrii i do Estonii.

A jak eksport tych, nazwijmy, podlaskich produktów wygląda na tle Polski?

Numer jeden, czyli produkty branży mleczarskiej stanowią nieco mniej niż 20 proc. sprzedaży zagranicznej Polski. Jako województwo Podlaskie ma więc bardzo duży wkład w eksport tego typu produktów. Inaczej przedstawia się już sytuacja w przypadku branży maszynowej – bowiem eksport tych wyrobów stanowi niecały jeden procent wielkości eksportu Polski. Podobnie wygląda sytuacja w handlu produktami wytworzonymi z drewna. Tu województwo podlaskie zapewnia prawie 4 proc. wielkości eksportu z naszego kraju. Dane te doskonale obrazują charakter gospodarki naszego regionu, która opiera się głównie na rolnictwie. Pokazują równocześnie, że produkcja przemysłowa, wysoce przetworzona, jest najbardziej zyskowna i dlatego prowadzą ją lepiej rozwinięte ośrodki przemysłowe.

Eksport przedsiębiorstw z województwa podlaskiego – oprac. PFRR na pdst. danych GUS:

wartość eksportu 2021

Źródło: https://poranny.pl/podlaski-eksport-2021-za-granice-sprzedajemy-wiecej-niz-wynosi-srednia-dla-polskiego-eksportu/ar/c3-16113369

Zobacz pozostałe artykuły

Życzenia Wielkanocne 2024
Informacje | 29.03.2024

Życzenia Wielkanocne

Radosnych Świąt Wielkanocnych spędzonych w gronie bliskich i przynoszących wytchnienie w codziennym pędzie życzą Zarząd i Pracownicy Podlaskiej Fundacji Rozwoju…

Zapisz się do newslettera