Co piszczy w świecie przemysłu? Podlaskie firmy chcą to wiedzieć

Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego i Klaster Obróbki Metali już po raz kolejny organizują wspólny wyjazd na Międzynarodowe Targi Technologii, Innowacji i Automatyki Hannover Messe 2020. To największe targi przemysłowe na świecie, gdzie podlaski biznes prezentuje się bez najmniejszych kompleksów. W najbliższej, kwietniowej edycji również weźmie udział delegacja z naszego region – podlaskie firmy z branży metalowo – maszynowej i branż powiązanych zainteresowane nawiązaniem współpracy z niemieckimi partnerami.

Piotr Walczak, Dzień Dobry Białystok: Już trzeci raz Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego organizuje wspólny wyjazd podlaskich firm na targi Hannover Messe. Dlaczego wybraliście akurat to wydarzenie?

Magdalena Borys, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego: Przede wszystkim ze względu na to, że branża metalowo – maszynowa jest jedną z kluczowych w naszym województwie. Wiele prężnie działających firm reprezentuje właśnie ten sektor. Z drugiej strony, Hannover Messe to największe wydarzenie, w jakim braliśmy udział. Tam naprawdę warto się pojawić, nawet po to, by na własne oczy zobaczyć ogrom przedsięwzięcia. Każdego roku swoje stoiska na Hannover Messe ma 6 000 firm, pomiędzy halami targowymi kursują autobusy, a jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że wypijanych jest ponad 200 000 kaw.

Co robi największe wrażanie na przedsiębiorcach?

– Przede wszystkim powierzchnia targów i to, że w jednym miejscu zgromadzonych jest tak wiele maszyn i robotów, które wręcz zachwycają szybkością i precyzją – roboty, które z łatwością przenoszą samochód, takie które tańczą, grają na pianinie czy grają w tenisa. To podobało się wszystkim. Targi Hannover Messe to właściwie miasteczko, w którym oprócz stoisk i sal konferencyjnych są miejsca do odpoczynku na świeżym powietrzu, restauracje, kawiarnie.

Wśród wystawców są podlaskie firmy.

– Tak, każdego roku kilka podlaskich firm wystawia się na Hannover Messe. Dodatkowo Klaster Obróbki Metali, nasz partner, organizuje wspólne stoisko, na którym prezentuje się dodatkowych kilkanaście firm. Nie mamy danych jeśli chodzi o liczbę zwiedzających z Podlasia, ale w ramach naszej misji gospodarczej co roku podróżuje do Niemiec około 25 osób.

Co należy zrobić, by wziąć udział w targach?

– Firmy, które wystawiają się na Hannover Messe prawdopodobnie od dawna mają wszystko zaplanowane, zorganizowane, a teraz jedynie ustalają szczegóły wyjazdu. To duże i kosztowne przedsięwzięcie, które musi być dopięte na ostatni guzik. Trzeba pomyśleć o wszystkim: rezerwacji stoiska,  zaprojektowaniu go tak, by zainteresowało zwiedzających, organizacji transportu dla siebie i dla swoich produktów – często dużych maszyn i urządzeń, znalezieniu hotelu… My zapraszamy do wspólnego wyjazdu na targi w roli zwiedzającego. To okazja, żeby ponosząc niewielki koszt, zobaczyć, co piszczy w świecie przemysłu, obejrzeć produkty gigantów, zapoznać się z rozwiązaniami innowatorów i nawiązać kontakty biznesowe. Na misję można zarejestrować się online poprzez formularz dostępny na stronie www.

Co zyskuje firma, która jedzie z wami na targi?

– Przede wszystkim może czerpać z naszego doświadczenia. Zdobywaliśmy je przez lata organizując wyjazdy zagraniczne dla firm. W kwestiach związanych z logistyką, rezerwacją transportu, hoteli, ale też przygotowaniem firmy do targów, jesteśmy specjalistami. Wspieramy przedsiębiorców na każdym etapie – przed wyjazdem pomagamy w rejestracji i przygotowaniu się do niego, w trakcie misji towarzyszymy firmom w Niemczech, a po powrocie dajemy wskazówki, jak podtrzymać kontakty nawiązane zagranicą. Wyjazd z nami to też konkretne oszczędności. Dzięki temu, że jesteśmy ośrodkiem sieci Enterprise Europe Network, możemy sfinansować firmom transport, jedną wspólną kolację oraz zagwaarntować darmowy udział w giełdzie kooperacyjnej oraz darmowe wejściówki na targi. Firmom pozostaje opłacenie hotelu i wyżywienia.

Najważniejsze z punktu widzenia firmy jest jednak to, że podczas targów odbywa się giełda kooperacyjna. W jej ramach można nawiązać kontakty biznesowe z firmami z całego świata i to z takimi, z którymi widzi się rzeczywistą możliwość współpracy. Spotkania umawiane są z wyprzedzeniem przez platformę internetową. Przedsiębiorca zaprasza na spotkanie wybranych partnerów, otrzymuje też takie zaproszenia i może je zaakceptować albo odrzucić.

Wspólny wyjazd to też okazja, żeby poznać się bliżej z innymi firmami z regionu. Co roku obserwujemy, jak na początku obcy sobie ludzie w trakcie misji zapoznają się, wymieniają doświadczeniami, a nawet planują wspólne działania. Wracamy zawsze zintegrowani i zaprzyjaźnieni. Wiemy też, że niektóre znajomości nawiązane w trakcie misji kilka lat temu wciąż funkcjonują.

Jak wygląda taki wspólny wyjazd?

– Na początku firma rejestruje się na misję. Warunkiem koniecznym jest też zarejestrowanie się na giełdę kooperacyjną, która odbywa się podczas targów. Potem firma ma czas, by ustalić sobie harmonogram spotkań biznesowych – przegląda katalog partnerów, wysyła i otrzymuje zaproszenia. Przed wyjazdem przygotowujemy dla każdej z firm pakiet materiałów, między innymi mapę targów i agendy spotkań. Pierwszy i ostatni dzień misji spędzamy tak naprawdę w trasie. Zwiedzanie targów i spotkania kooperacyjne odbywają się drugiego i trzeciego dnia. Z naszych doświadczeń wynika, że to optymalny najlepszy termin organizacji wyjazdu, który pozwala na to, żeby w pełni skorzystać z targów. Uczestnicy mają czas na odpoczynek i nabranie siły przed dwoma intensywnymi dniami, a potem na chwilę oddechu po nich.

Jak należy się przygotować do wyjazdu?

– To dobre pytanie, bo często firmy nie poświęcają na to czasu. Nawet jeśli jedziemy na targi w roli zwiedzającego, trzeba przygotować sobie konkretny plan. Targi Hannover Messe są za duże, żeby założyć, że uda nam się zwiedzić wszystko. Wiedzą o tym dobrze firmy, które na targi jadą już kolejny raz. Przygotowują one plan zwiedzania tylko tych stoisk, które są zbieżne z ich biznesem i umawiają się na zdecydowanie większą liczbę spotkań w ramach giełdy kooperacyjnej. Takie firmy po prostu wiedzą, w jaki sposób maksymalnie wykorzystać wyjazd. My taką wiedzę przekazujemy też osobom, które na targi Hannover Messe jadą po raz pierwszy.

Dziękuję za rozmowę.


Źródło: https://ddb24.pl/artykul/co-piszczy-w-swiecie/883194