Biznes w nowej rzeczywistości. Spotkania przeniosły się do sieci
Przez pandemię koronawirusa odwołanych zostało mnóstwo wydarzeń targowych w Polsce i na świecie. To podczas nich przedsiębiorcy poszukiwali klientów, kontrahentów, nowych rynków zbytu dla swoich produktów, chwalili się technologiami i nowościami w swoich ofertach. W tym roku nie odbyły się np. największe na świecie targi przemysłowe Hannover Messe, a w Polsce choćby Warsaw Industry Week w Nadarzynie czy ITM Industry Europe w Poznaniu. Spotkania siłą rzeczy przeniosły się więc do internetu i – jak się okazuje – dla wielu z korzyścią.
Targów w Niemczech, które odwiedzają setki tysięcy ludzi nie było. Ale spotkania kooperacyjne online jak najbardziej. Podobnie w przypadku Poznania i wspomnianych ITM. Uczestniczyli w nich również przedsiębiorcy z województwa podlaskiego. Dla niektórych wychodzi z tego więcej korzyści niż uszczerbku. Dlaczego? Okazuje się bowiem, że w spotkaniach B2B w sieci częściej udział bezpośrednio biorą właściciele firm, którzy na wystawy zwykle wysyłali pracowników. Po drugie – konkrety. Przedsiębiorcy „spotykają” się wyłącznie z potencjalnymi kooperantami, z którymi chcą i widzą możliwości ewentualnej współpracy, bez błądzenia po omacku. Do tego czas i oszczędności.
Według Krzysztofa Panasiuka z firmy Bio Trade Dystrybucja Biomasy, mieszczącej się w Turośni Kościelnej, nie ma znaczących różnic między spotkaniami na żywo, a tymi online.
Na pewno atutem jest to, że nie musimy tracić czasu na dojazdy, a co za tym idzie – oszczędzony czas, którego nam wszystkim brakuje, możemy przeznaczyć na lepsze przygotowanie do spotkań – mówi Krzysztof Panasiuk.
Przedsiębiorca tłumaczy, że do spotkań online przygotowuje się tak samo, jak do spotkań na żywo. Zapoznaje się z działalnością potencjalnego kontrahenta i analizuje obszary, w których jest możliwość nawiązania współpracy. Podkreśla, że skuteczność tego typu spotkań zależy od celnego wytypowania potencjalnych kooperantów. A to jest właśnie element dobrego przygotowania.
Co należałoby zmienić w spotkaniach B2B online?
Przede wszystkim chciałbym, aby firmy biorące udział w giełdach kooperacyjnych informowały pozostałych uczestników o swoich oczekiwaniach, czego lub kogo szukają. To na pewno zwiększy skuteczność tego typu spotkań, a na tym chyba wszystkim stronom powinno zależeć – odpowiada Krzysztof Panasiuk.
Źródło: https://ddb24.pl/artykul/biznes-w-nowej-rzeczywistosci/1103241.amp